Låt känslorna flytta in

– Det gör ont i mig när han är så där ledsen…
– Jag blir provocerad av att hon kan bli så arg…
– För mig är jobbigt att se att mitt barn verkar så rädd och osäker i nya sammanhang…
VI UTVECKLAS OCH KAN GÅ STÄRKTA UR EN MOTGÅNG
Kanske känner du igen det där med att vi utvecklas och kan gå stärkta ur motgång. Men när det kommer till våra barn verkar vi ha svårt att stå ut med tanken. Den här artikelserien sätter fokus på barns känsloliv. Utgångspunkten är att alla barn ska veta att de har rätt till alla sina känslor. För det aldrig är fel på känslorna i sig. Vi behöver dock alla lära oss om och av våra känslor för att kunna använda dem på ett bra sätt. Barn behöver utveckla förmågan att sätt ord på känslorna, det gör dem bättre rustad för livets motgångar. Och motgångarna, ja de kommer och går, vare sig vi vill det eller inte. Bästa sättet för barn att lära sig är genom goda förebilder som utrycker känslor men också kan konsten att bekräfta barnets känslor, utan att värdera dem. Vem kan vara bättre på att förmedla det budskapet än du själv?
ALLA KÄNSLOR ÄR VIKTIGA
Precis alla känslor är viktiga och en del av livet. Barn som inte tillåts visa svåra känslor går miste om livsviktig kunskap. Och även om det inte känns så just då så är det i motgång vi växer och utvecklas. Dessutom fattar vi beslut baserade på våra känslor. Att växa upp utan att få känna och utrycka alla sina känslor gör det svårt att lita på att jag duger, att veta om det jag känner är rätt eller ens okej. Det får konsekvenser för självkänslan och självbilden och påverkar kamratrelationer och framtida kärleksrelationer. Vi behöver därför låta känslorna ta plats och prata med våra barn om dem. Hjälpa dem (och kanske oss själva?) att förstå att känslor inte är farliga, och att en känsla trots allt bara är en känsla.
KÄNSLOR SOM VÄCKER KÄNSLOR
Det kan vara svårt att stå ut med sorg, aggression eller rädsla hos barn. Känslor som väcker känslor hos oss själva, och det är inte alltid lätt att separera ”mina och dina känslor”. Då är det lätt hänt att istället försöka släta över, distrahera eller trösta bort känslan. Men vi missar då den viktiga bekräftelsen. Hjälp istället barnet att sätta ord på sina känslor. Underlätta genom att berätta vad du ser och hör och fråga om du uppfattat det rätt, utan att värdera:
– Du blev röd i ansiktet och jag hörde att du höjde rösten. Blev du arg?
– Jag såg att du gick undan och hörde dig gråta. Är du ledsen, vill du berätta?
Att bekräfta känslan utan att värdera innebär att du ger barnet rätt till sin egen känsla utan att du uttrycker någon åsikt om känslan. Vid konflikter är det ett effektivt sätt att bryta negativa tillstånd. Bekräftelsen gör att de starka känslorna ebbar ut och att det blir lättare att prata sig fram till en lösning.
– Jag hör att du inte vill klä på dig och följa med till affären och jag förstår det. Du får vara arg på mig men du får inte sparka på väggen med dina smutsiga skor.
Här ges både bekräftelse och rätt att vara arg men det är också tydligt att man inte får göra vad som helst. När du kommunicerar på det är sättet hjälper du ditt barn att göra skillnad på tanke, känsla och handling.
GÖRA SKILLNAD PÅ TANKE, KÄNSLA OCH BETEENDE
Föreställ dig tankar, känslor och beteenden som en länk, som när den fungerar som bäst är ”den helande länken”. Det är när vi är kongruenta med våra värderingar. Men ibland gör vi eller säger saker som går emot vad vi känner eller vad vi tänker är rätt. Då felar länken. Det är ofrånkomligt eftersom vi i vår vardag behöver anpassa oss till andras behov och önskningar vilket ibland krockar med våra egna. Vi kan också få känslor som inte stämmer med vad vi tycker att vi ”borde” känna. Därför är det bra att kunna separera tankar, känslor och beteenden för att veta vad som är vad och bättre förstå sig själv. Människan är en komplex varelse och ju bättre vi känner oss själva, desto lättare har vi att göra kloka val och att fungera väl socialt.
Det här är förstås rätt avancerad självkännedom men faktum är att barn redan i förskoleåldern kan ta det till sig och lära sig att bättre förstå sig själva och andra. Hjälp ditt barn att göra skillnad mellan tanke, känsla och beteende genom följande frågor:
– Vad tänker, känner och vad gör du?
VI ÄR INTE VÅRA KÄNSLOR
Insikten att vi inte är våra känslor gör det oftast lättare att handskas med känslorna. Många barn behöver extra stöd med att träna impulskontroll. Andra behöver stöttas för att lära sig uttrycka känslor eller att sätta gränser gentemot andra. I kommande artiklar delar jag med mig av konkreta tips och användbara lekar och övningar som du kan göra tillsammans med barnen.
Allra viktigast för barns emotionella utveckling är relationerna och positiva förebilder. Kanske behöver vi lära oss att bättre stå ut med inte bara våra barns alla känslor utan också våra egna? För att kunna bekräfta utan att värdera och att orka vara närvarande i de starka känslorna våra barn uppvisar. Närvaro och trygghet är det absolut viktigaste du kan ge ett barn. Så låt känslorna flytta in och ta plats i din familj! Det är ni värda.
Tycker du om att läsa artiklar med fokus på att hjälpa dig att vara den förälder du vill vara? Här finns fler artiklar! Dessutom finns en blogg, klicka här!
Med känsla, Maria-Pia Gottberg
Vill du tipsa andra om artikeln?

NY WEBBKURS
KÄNSLOSMART FÖR FÖRÄLDRAR
För dig som vill skapa mer lugn och mindre stress i familjen!