Lek är liv
lek - något som barn ägnar sig åt?
Många tror att lek är något som barn ägnar sig åt. Men då missar man något. Vuxna har alltid lekt, i alla tider. Det kallas för konst eller kultur. Men visst är det lek vi bevittnar när vi går på teater eller ser film? Och för att skapa behöver vi kliva in genom magins och lekens portar. Dessutom visar forskningen att leken har en central roll i människans tillblivelse.
FÖRSTÅ LEKSIGNALER
Att förstå leksignaler är en hel vetenskap. När lekforskaren Birgitta Knutsdotter Olofsson stötte på begreppet leksignal blev det som en uppenbarelse för henne. Leksignalerna hjälper oss att förstå att leken är på låtsas. Exempelvis blicken som skvallrar om att ”nu leker vi att jag jagar dig”. Eller rösten som markerar att ”jag är ett farligt lejon”. Barn är ofta bra på att uppfatta leksignaler och kan därmed avgöra om det är lek eller ”på riktigt”. Men alla barn förstår inte leksignalerna. Det innebär att de kan få problem eftersom de är en viktig del av den sociala kompetensen.
Turtagning, samförstånd och ömsesidighet
För att leken ska fungera behöver den också omfattas av turtagning, samförstånd och ömsesidighet. Turtagning kan exempelvis innebära att man rullar en boll mellan sig eller leker titt-ut-leken. Samförstånd handlar om att förstå och respektera leksignalerna, att ha en uttalad eller outtalad överenskommelse om att ”nu leker vi.” Ömsesidighet handlar förstås om att leka jämställt. Något som inte alltid är så lätt, exempelvis när två syskon i olika åldrar leker. Därför är det viktigt att vuxna har ett öga och ett öra med i leken, utan att blanda sig i när det inte behövs, för att stötta barn som kanske blir utnyttjade eller på annat sätt utsatta i leken.
ge leken näring
Som vuxen kan man ge leken näring, fylla på när leken går i stå eller stötta barn som har svårt att tolka leksignalerna. En lek kan också behöva avbrytas när den gått över styr. Birgitta Knutsdotter Olofsson menar också att begreppet ”fri lek” inte ska uppfattas som att barn ska leka utan vuxnas närvaro. Vuxna behöver skapa goda förutsättningar för lek.
Att leka ska vara roligt, utvecklande och upplevas som tryggt, även om leken också ska kunna utmana. Vi lär och vi bearbetar våra upplevelser genom lek. Lekterapi är ett sätt att hjälpa barn att ta sig igenom svåra upplevelser. Men tillbaka till kulturen och konsten. Visst är det en skön upplevelse att se en film eller läsa en bok där du kan känna igen dig och kanske rent av känna de känslor som karaktärerna upplever?
tråkigt att leka med barnen?
De allra flesta leker spontant med sina spädbarn. Vi kittlar och titt-utar oss igenom den första tiden. Men många upplever det som svårt eller tråkigt att leka med barnen när de blir lite äldre. Själv tog jag ofta tog med mig en bok när jag gick ut med min dotter till sandlådan. När jag tretton år senare fick mitt andra barn ansträngde jag mig lite mer. Men jag var nog inget bra sällskap i sandlådan. Istället låg min lekstyrka i att läsa med inlevelse. Eller i de spontana hitte-på-lekarna, särskilt när mina barn inte ville äta eller klä på sig. Då använda jag magi och fantasi för att göra det till en spännande utmaning att få på sig overallen eller äta upp ärtorna. Ibland funkade det väldigt bra.
träffa en av sveriges främsta lekexperter!
I webbkursen Känslosmart för föräldrar får du träffa en av Sveriges främsta lekexperter, psykologen och barnkulturvetaren Margareta Öhman. Hon berättar hon hur du kan tänka om du inte är så road av att leka med ditt barn. Du får också lära dig varför lek är så viktig för barns utveckling. En sak som fastnade hos mig under intervjun med Margareta var att ”barn behöver inte leksaker, däremot behöver de saker att leka med.” Tål att tänkas på.
Med hjälp av känslodockan Friendy leker vi fram kunskap och redskap om känslor och relationer. Du hittar dockorna under fliken Erbjudanden här på sidan.
VILL DU TIPSA ANDRA OM ARTIKELN?
VILL DU LÄSA MER OM KÄNSLOR, STRESS, RELATIONER? KLICKA HÄR!
WEBBKURS
KÄNSLOSMART FÖR FÖRÄLDRAR
För dig som vill skapa mer lugn och mindre stress i familjen!