• Home  / 

Så möter du rädsla och oro hos barn

Som jag skriver i blogginlägget Känslor smittar snabbare än något annat (mars, 2002) så upplever jag inte att förmågan att känna eller erkänna rädsla har särskilt hög status i vårt samhälle. Men, för barnens skull behöver vi ta itu med vår rädsla eftersom den annars riskerar att skrämma skiten våra barn. Vi läcker nämligen som ett såll när det kommer till känslor.  

Här delar jag därför med mig av tips för att möta barns oro eller rädsla men också vad du ska vara uppmärksam på för att inte missa att ditt barn upplever otrygghet eller oro.

Som vi alla vet rasar det nya Coronaviruset i Sverige och i stora delar av världen. I TV-nyheter och sociala media, på förskolor, skolor och arbetsplatser, under middagar och pratstunder i parken, ja det finns snart inte en plats där människor inte pratar Corona. Vad inte alla verkar tänka på är att barn i alla åldrar snappar upp det som sägs, bilder, tonläge och oro. De yngsta förstår inte vad det rör sig om men äldre barn kan bli rejält  oroliga. Kanske har de hört att människor dör och blir väldigt sjuka, eller sett på TV att människor har skyddsmasker och undrar varför. Men även de yngsta barnen uppfattar oro eller rädsla och känner av beteendeförändringar.

Men även om du läser den här artikeln långt efter att Coronaviruset drog fram så gäller tipsen oavsett vad som orsakar rädslan eller oron hos dina barn – eller hos dig själv.

Innan du pratar med dina barn, tänk på detta:

Vi behöver anpassa det vi säger efter barnens ålder och mognad och i första hand gäller det att vara lite extra lyhörd för att fånga upp frågor och eventuell oro.

Svara bara på det barnet ställer frågor om, undvik att ”fylla på med vuxentankar” som barnet inte kan förstå. 

Svara så ärligt som möjligt. Vi ska förstås alltid vara ärliga tillsammans med barn, men kom ihåg att det inte är samma sak som att ”säga allt”. Om du inte vet svaret på en fråga, säg det! Men kanske kan ni försöka ta reda på svaret tillsammans? För många är det lugnande att söka fakta eller att ta itu på praktiska saker. Bland vuxna i Coronatider kan det här uttryckas med att lusläsa allt om viruset och titta på alla nyhetssändningar eller genom att bunkra mat och andra förnödenheter. 

Lev dig in i barnets värld, hur kan hen tänkas uppfatta situationen? Väck inte den björn som sover men uppfattar du oro eller rädsla så är det klokt att först möta känslan och sedan erbjuda trygghet hellre än att bara säga saker som ”det är inget att vara rädd för.”  

Uppmuntra barnet att sätta ord på sin oro:

Du tänker på/är orolig för Coronaviruset? Vad är du orolig för/vad tänker du om det?

-Rädd för att bli sjuk/dö.
-Rädd för att någon i familjen ska dö.
-Osäker för att kompisarna/äldre syskon/vuxna skojar om Corona och det känns inte bra.
-Känns konstigt utan att jag vet varför.
-Om förskolan stänger, måste jag vara ensam hemma då?

-Mamma som jobbar på sjukhus, är det farligt?

-Rädd för att hamna på sjukhus.
-Det ser läskigt ut på TV-nyheterna med människor i skyddskläder och ambulanser. 
-Förstår inte vem den där Corona är. Är hen farlig?

Ja du fattar, vad som helst kan pågå i ett barns huvud. Att veta vad som pågår gör det lättare att möta känslorna och tankarna. 

Så här bekräftar du barnens oro eller rädsla

Säg att det är okej att vara rädd eller orolig. Spegla de ord barnet själv använder men plantera inte starka ord som rädsla om du inte är säker på att det är rädsla som barnet upplever. Fråga istället hur det känns i kroppen. Rädslan kanske upplevs som att något är spännande eller att det pirrar, en kan känna sig osäker av att inte förstå, inte veta. Om barnen inte vet så berätta hur det känns i din kropp när du är rädd. När ett barn säger ”jag är rädd” så bekräfta: 

”Ja du känner dig rädd, det är okej, alla är rädda ibland. Se om du också kan känna dig lugn och trygg. Jag är här med dig och jag känner mig lugn och trygg. Det känns bra att vara tillsammans.”

 Om barnet drar sig undan, är mer lättretlig, eller aggressiv så kan bero på oro och otrygghet. 

Prata inte över huvudet på barnen. Det är lätt hänt eftersom många av oss upplever stress och oro när informationen hela tiden uppdateras och framtiden känns oviss. En kommentar slipper lätt ut och sprider oro bland barnen. Hjälp varandra där hemma eller där ni befinner er att ”hålla tätt”. Med värme.

Frågor eller kommentarer som rör Coronavirusets utveckling och dess konsekvenser behöver kanske inte lyftas när barnen hör på? Minimera också nyhetsrapporteringen när barnen är i närheten eftersom de snappar upp ord, meningar och tonläge men inte kan tolka och förstå informationen på ett sätt som gagnar dem. Även ett barn som verkar vara upptagen med att leka uppfattar ord, bilder och sinnesstämningar. 

Apropå när barnen leker, smyglyssna gärna eftersom mycket av det som försiggår i barn uttrycks genom lek!  

Så skapar du trygghet

Bekräfta det du har hört och sett ditt barn säga eller göra utan att värdera. Om hen uttrycker oro eller rädsla kopplad till Coronaviruset så lyssna och bekräfta, exempelvis:

-Du är orolig för att någon i familjen ska bli sjuk, stämmer det?

-Är det något du vill prata om?

Trygghetsskapande kommunikation har fokus på medkänsla och samhörighet, att vi inte är ensamma om våra upplevelser (vilket annars kan göra vår upplevelse än mer hotfull).

-Andra barn känner sig också oroliga. Många pratar om Corona nu och då är det lätt hänt att känna sig rädd/orolig/ledsen/…

-Det är okej att känna så och du kan alltid komma till mig om det skulle kännas jobbigt. Se om du också kan känna dig lugn, trygg och säker.  

Prata om hur man kan göra för att lugna sig själv (lugnande andetag, tänka på annat, be om en kram eller att få sitta i knäet, läsa en bok, spela spel eller gå ut i parken…)

Tills sist  är det ,som alltid, också viktigt att ta hand om egen oro. Prata med någon du känner förtroende för, bolla dina tankar och erkänn att det är jobbigt om det är så du har det. På så vis kan du få utlopp för din oro innan du pratar med barnen och ger dem den trygghet de behöver.

Med känsla, Maria-Pia Gottberg

Vill du tipsa andra om artikeln?

NY WEBBKURS

KÄNSLOSMART FÖR FÖRÄLDRAR

För dig som vill skapa mer lugn och mindre stress i familjen!