hämta och lämna på förskolan = kaos?

Har ditt barn nyligen börjat i förskolan eller återvänt efter ledigheten? Kanske förbereder ni er för starten lite längre fram? Ofta fungerar det bra i början men sen är det inte ovanligt att det uppstår problem. Gråt när du ska lämna ditt barn på morgonen, protester, kaos eller total ignorering av dig när du kommer för att hämta. Här får du tips av två erfarna förskollärare om hur du skapar största möjliga trygghet för ditt barn vid lämningen och hämtningen.

Pedagogerna Sarah Redin och Anna Bergman arbetar på Träflaskans förskola i Falu kommun. De har lyckats skapa både trygghet och lugn i sina barngrupper och jobbar aktivt med att skapa ett bra samarbete med föräldrarna.

När jag pratade med Sarah och Anna om vad föräldrar kan tänka på för att göra lämningen så bra som möjligt tog de avstamp i sin egen, alltså förskolans, viktiga roll för tryggheten. 

”Det är superviktigt att vi som pedagoger presenterar verksamheten på ett bra sätt för vårdnadshavaren. Men också att vi är tydliga med vilka förväntningar vi har på dem och deras barn”, inleder Sarah.

”Ja, att de får se lokalerna och veta vad som sker i de olika rummen och vilken slags utbildning deras barn får inom ramen för verksamheten”, fortsätter Anna.

Verksamheten i förskolan är en del av ditt barns utbildning. Sarah och Anna värnar om att skapa trygghet för att både den viktiga omsorgen och utbildningen ska fungera bra. De betonar vikten av att föräldrarna har kunskap om sina barns förskolevardag eftersom det leder till ökad trygghet hos vårdnadshavaren vilket i förlängningen ger tryggare barn.

Ju mer vi vet om våra barns liv, desto bättre kan vi stötta dem när de drabbas av motgångar. Och det gör de flesta förr eller senare. Det kan vara svårare saker som utanförskap, inlärningssvårigheter, sjukdom, stress eller att barnet inte får den stimulans som hen behöver eller har konflikter med andra barn eller vuxna. Men även mer vardagsnära utmaningar rubbar balansen. Barn utvecklas hela tiden och ett sätt att reagera på det är med oro. När du som förälder vet hur förskolan arbetar, vad de fokuserar på och varför är det lättare att förstå ditt barns reaktioner och veta hur du ska stötta ditt barn.

Anna och Sarah betonar vikten av en rak och tydlig kommunikation mellan förskolan och föräldrarna. Det bäddar för en varm och god relation för att tillsammans kunna jobba för barnets bästa, säger de och tillägger att ingen fråga är för dum, det är bara att fråga på! 

var trygg i beslutet att ditt barn ska gå i förskolan

Något av de viktigaste de vill skicka med är att du ska vara en trygg och stabil vuxen i beslutet att ditt barn ska gå i förskolan. Om du är osäker på om förskolan är ett bra alternativ kommer du sannolikt att läcka det till ditt barn. Ta itu med din upplevelse om den håller i sig, det kan betyda att du ska lyssna på den, men ofta klingar osäkerheten av efter en tid. Allt är nytt i början, inte bara för barnet utan också för dig.

Men hur gör man om ens barn gråter och protesterar när man behöver lämna förskolan för att gå till sitt arbete, studier eller för att ta hand om syskonet. Oavsett om det sker redan från start eller efter en tid?

För Sarah och Anna är det A och O att du själv är trygg med ditt beslut att ditt barn ska vara i förskolan. Även om man kan sakna och längta efter varandra så är det i förskolan ditt barn ska tillbringa sina dagar. Har du valt förskola för ditt barn ska du signalera att det är en bra plats och att allt är okej. Tänk på att ditt kroppsspråk och din röst skvallrar om du själv vacklar. Det är naturligt att känna osäkerhet och själv bli ledsen över att ditt barn gråter när du går, men jobba med din kommunikation, försök vara tydlig och kongruent.

När ditt barn gråter och inte vill att du går kan du säga: 

-Du gråter nu och det är okej, jag gissar att du hellre vill vara med mig, stämmer det?

-Jag hade hellre varit med dig men nu behöver jag gå till jobbet och sen kommer jag och hämtar dig. Jag önskar dig en riktigt bra dag. När jag hämtar dig vill jag gärna att du berätta hur du har haft det och vad ni har gjort.

-Jag förstår om du är ledsen/arg nu för att jag behöver gå. Det är okej och jag tror att det snart går över. Du kan berätta mer sen när jag kommer och hämtar dig i eftermiddag.

Avled inte, bekräfta istället barnets upplevelse. Någon enstaka gång kan det fungera med en avledande manöver men utvecklas det till en strategi för att möta ledsenhet, ilska eller sorgen över att behöva skiljas på morgonen riskerar du att ditt barn tappar förtroendet för dig – eller rent av för sina egna känslor!

”Om ditt barn gråter när du går är det helt okej att ring oss efter en stund och fråga hur det har gått. Gör hellre ett tydligt avsked, en varm trygg kram och några stöttande ord och gå sen. Vänd inte och kom tillbaka, ofta drar det bar ut på processen och gör det svårare för barnet”, säger Anna och berättar att de allra flesta barn lugnar sig så snart föräldern har gått utom synhåll. 

hjälp mitt barn vill inte följa med hem!

Det händer också att hämtningen blir stökig. Barn som vänder ryggen till föräldern eller sätter igång en konflikt, lägger sig ned och storgråter och vägrar klä på sig. Det finns säkert lika många anledningar som det finns barn, försök därför vara en god ”tankeläsare och känslospanare” som jag har skrivit om tidigare. Genom att lyhört bekräfta och ge ditt barn rätt att känna sina känslor kan du komma långt jämfört med att kräva skärpning eller själv bli upprörd. Försök släppa egen trötthet eller stress för att istället acceptera att det är en tuff tid på dygnet. Förstå att ditt barn just nu inte klarar av att bete sig bättre än så här. 

Skäms du inför andra så acceptera även det och ha fokus på ditt barn, inte vad personalen eller någon annan ska tycka. Läs gärna artikeln ”Från självkritik till självmedkänsla” här på sidan om du har svårt att acceptera det som sker i stunden eller lätt hamnar i skamkänslor. 

Minimera antalet frågor och val för ditt barn och agera så trygghetsskapande som möjligt:

-Nu ska vi gå hem. Du behöver klä på dig och följa med så kan vi prata sen.

-Jag förstår att du har det jobbigt just nu, att du är arg/ledsen och det är okej. Du får gärna berätta om du vill och jag kan lyssna medan vi klär på oss. 

- Jag hör att du inte vill ha jackan på dig och förstår om det är krångligt. Men nu är det kallt ute och du ska ha jackan på. Vi tar av den när vi kommer inomhus.

Locka inte med glass, favoritmaten eller att ni ska göra något extra roligt. Ditt barn behöver få sina känslor uppmärksammade och bekräftade, inget annat. Kanske har dagen varit tuff, leken fick lov att avbrytas eller så är behovet av att ”bara få vara liten och behövande” stort efter en dag tillsammans med andra vilket kräver stor anpassningsförmåga och att man klarar av mycket på egen hand. Blir du sårad får ta hand om dina egna känslor vid ett annat tillfälle, nu är det ditt barn som behöver dig. Du är ditt barn allra viktigaste människa, alltid. Det gör oss sårbara, stora såväl som små, och ibland behöver vi sätta våra egna känslor åt sidan en stund och vara den trygga vuxna som står ut med en sliten liten. 

när förtroendet för förskolan sviker

Ibland är det ändå så att förtroendet för förskolan sviktar. Låt oss inte blunda för det även om de allra flesta jag möter verkar ha ett mycket högt förtroende för sin förskola och de som arbetar där. Läs blogginlägget där jag både tipsar och utmanar kring detta! Jag tog därför tillfället i akt och frågade Sarah och Anna om hur man bäst går tillväga om man inte tycker att förskolan hanterar en problematisk situation särskilt bra.

Återigen betonar de vikten av att kommunicera med personalen. ”Är du det minsta orolig, boka en tid med oss så pratar vi om det. Ställ dina frågor så kanske vi kan förtydliga hur vi tänker, berätta mer om vad vi gör och varför.” 

Kanske kan du be om att få vara med en dag och se hur de arbetar i praktiken, vad de gör och hur? Antingen blir det lättare för dig att förstå personalens agerande vilket gör att du kan stötta ditt barn bättre. Eller så uppmärksammas du på att ni tycker olika! Skulle det vara så är det förstås värdefull information för dig som gör det lättare att veta hur du ska gå vidare. Kanske vill du prata med rektor eller se dig om efter en annan plats för ditt barn? Med hjälp av respektfulla och nyfikna samtal kan vi lära oss om andra, på en rad olika sätt.

Oavsett vad du tycker om förskolan, personalen, de andra barnen eller föräldrarna så är det viktigt att du pratar positivt om förskolan tillsammans med mitt barn. Det du undrar över eller är kritisk mot tar du direkt och enskilt med personalen. Det blir annars konstigt för ditt barn att bli lämnad på ett ställe som du ondgör dig över. Skona ditt barn från det och agera istället om du anser att ditt barn behöver byta förskola.

sist men inte minst två konkreta tips från Sarah och anna:

  • Säg hellre att du ska följa ditt barn till förskolan än att du ska lämna. Små ordval har ofta större betydelse än vi är medvetna om. 
  • Ta dig tid och visar intresse för barnets förskola, de andra barnen, vad som har skett under dagen, vilka lekar som ditt barn tycker är roligast och vilka kompisar ditt barn trivs allra bäst med. Var en del av ditt barns liv även när ni inte är tillsammans!
Med känsla, Maria-Pia Gottberg

Vill du läsa fler artiklar hittar du dem här!

DELA GÄRNA OM DU TROR ATT NÅGON ANNAN HAR NYTTA AV ATT LÄSA ARTIKELN

NY WEBBKURS

KÄNSLOSMART FÖR FÖRÄLDRAR

För dig som vill skapa mer lugn och mindre stress i familjen!